-ada pelbagai teknik pengumpulan data
-penyelidikan tindakan tidak akan menjadi kecuali ianya dilakukan dengan sempurna
-maka, usaha untuk memastikan kualiti yang tinggi dalam penyelidikan perlu dipelajari dengan gigih.
*3 sebab perlu capai kualiti yang tinggi*
- Tanggungjawab kepada pelajar
- Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
- Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat (menambah ilmu pengetahuan) denagn melakukan penyelidikan tindakan.
- serupa dwngan kriteria penyelidikan lain
- 2 rukun sains dalam senarai penyelidik dalam kriteria kualiti ialah kesahan dan kebolehpercayaan.
- kedua-dua konsep ini kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan.
- merujuk dengan ketepatan data
- dengan mengetahui samada data sebenarnya mengukur atau mencerminkan fenomena khusus yang dikaji
- dapat ukur tak data yang diperlukan
- berkaitan dengan ketepatan data
- masalah kebolehpercayaan dalam penyelidikan selalu berlaku apabila data diambil dari sampel yang terlalu kecil
- sehubungan dengan itu untuk penambahbiakan data penyelidikan tidakan, kita perlu selalu tanya:
- adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
- kebolehan saya fikir sebarang sebab untuk syak
- Tahap 1: mengenalpasti masalah
- Tahap 2: perancangan tindakan
- Tahap 3: mengumpul data
- Tahap 4: analisis data
- Tahap 5: perancangan untuk tindakan seterusnya
- Apakah jenis data kita perlu kumpul untuk menjawab persoalan tindakan
- Bagaimana kita hendak memastikan terdapat pelbagai perspektif.
- pemerhatian (video tape)
- nota guru dan komen
- kerja pelajar
- refleksi pelajar dan kerja pelajar
- jurnal pelajar
- ujian
- tinjauan soal selidik
- temuduga (audio tape)
kemaskini proposal tang telah dibuat sebelum ini khususnya dibahagian pengumpulan data.
pelajar akan dipanggil secara rawak.
No comments:
Post a Comment