Perubahan dalam pendidikan adalah tidak dapat dielakkan.
Perubahan didapati lebih menggambarkan ciri-ciri pendidikan berbanding dengan kestabilan (Oliver,1996) di mana:
- Perubahan kadangkala mewujudkan ketidakpastian
- Dalam pendidikan, ketidakpastian mesti dielakkan kerana jika ia berlaku ia akan meruntuhksn masa depan generasi yang akan datang.
Terdapat 4 jenis perubahan mengikut Dessler (1995) iaitu:
- Perubahan ke arah peningkatan
- Perubahan strategik organisasi
- Perubahan reaktif
- Perubahan akibat daripada jangkaan
- Perubahan yang memberi kesan kepada komponen-komponen tertentu dalam organisasi.
- Berlakunya perubahan dalam struktur organisasi
- Memperkenalkan tekonologi baru
- Mengadakan program pembangunan staf untuk meningkatkan komitmen dan produktiviti staf.
- melibatkan keseluruhan organisasi seperti:
- -mendefinisikan semula peranan organisasi
- -perubahan nilai teras organisasi
- -pembentukan semula misi
- -perubahan struktur dan strategi organisasi
- -menddefinisikan semula staf dari segi tugas, peranan, tanggungjawab dan sistem ganjaran
- berlaku akibat tindakbalas langsung daripada pelanggan dan pihak berkepentingan (stakeholder)
- -kepekaan pelanggan dan stakeholder terhadap isu persekitaran dan etika memerlukan organisasi melakukan perubahan
- -perubahan dari segi prosedur dan cara layanan pelanggan hendaklah dilakukan.
- perubahan ini dilakukan bukan disebabkan oleh desakan pelanggan tetapi kerana terdapatnya kesedaran dalam kalangan pengurusan yang perlu diadakan perubahan bagi memastikan organisasi memperolehi kebaikan kompetatif . Antara sebab perubahan dilakukan adalah:
- persiapan menghadapi pesaing baru yang akan muncul
- persiapan terhadap kemungkinan berlakunya perubahan ke atas kehendak pelanggan
- penciptaan baru teknologi yang memerlukan organisasi berubah
- persiapan bagi menghadapi perubahan polisi kerajaan
- perubahan dalam trend tenaga kerja
-perubahan dikaitkan dengan proses evolusi dan revolusi.
- Evolusi- adalah perubahan yang menghasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang. Ia boleh meyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo.
- Revolusi- adalah perubahan yang pantas dan akan meninggalkan kesa yang membinasakan.
*Perubahan itu Multidimensi*
-sebarang keputusan yang diambil untuk mengadakan perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan.
-antara pertimbangan adalah untuk mengenalpasti semua dimensi yang berkaitan dengan perubahan.
-terdapat 6 dimensi yang perlu difahami:
a)Tujuan Perubahan
-perubahan dirancang untuk capai tujuan-tujuan tertentu.
-antara tujuan perubahan adalah untuk mengadakan penambahbaikan terhadap sesuatu
keadaan atau sistem.
-perubahan dalam suatu sistem sedia ada melibatkan 2 jenis pindaan:
i) perubahan peringkat pertama:
*perubahan yang dibuat untuk kembali kepada keadaan asal yang diiginkan
*perubahan yang dibuat untuk mempertingkatkan pencapaian atau keadaan sistem itu
tanpa mengubahnya.
ii) perubahan peringkat kedua:
*melibatkan pindaan yang drastik dalam aspek sesuatu sistem seperti matlamat,
kedudukan dan corak perhubungan sistem tersebut (Barrot&Raybould,1998).
b)Unit Perubahan
-merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang.
-unit-unit perubahan terdiri daripada:
- individu
- kumpulan/pasukan
- jabatan
- organisasi
- sistem organisasi
- komuniti
(unit yang kecil) kepada organisasi (unit yang lebis besar)
c) Sifat Perubahan
-Daft(1983) berpendapat untuk menghasilkan perubahan pada unit yang lebih besar
(peringkat organisasi)
hai dalila,pernah dgr produk MARYKAY?Lawat blog sy dan join as beauty consultant jika berminat yer
ReplyDelete